@article{oai:hokuriku.repo.nii.ac.jp:00000544, author = {東風, 安生 and Kochi, Yasuo}, issue = {45}, journal = {北陸大学紀要, Bulletin of Hokuriku University}, month = {Dec}, note = {It has been found that there are two points to keep in mind when using moral notes. First, it is necessary to guarantee the time when the child can conversation the description of oneself at the previous time when the student uses the morality note which can look back at the description of me before. It is important to patiently read the text of your notes written before. Second, it is necessary to conversation from the comparison of the previous time and the book description What a new awareness of oneself was. This reflection is the self-esteem activity of each child. If the child himself evaluates whether morality has grown as an individual in the first stage, the evaluation activity will lead to the next study., 授業による実証研究から、道徳ノートを用いる場合に留意する点として2点あげられる。第1は、児童自身が前時の自分の記述を振り返ることのできる時間道徳ノートを用いる場合に,児童自身が前時の自分の記述をふりかえることのできる時間を保障しておかなくてはならない。第2は、自分自身の新たな気付きが何だったのかを前時と本時の記述の比較からふりかえることが必要である。このふりかえりこそが,児童一人一人の自己評価活動である。個人内評価として道徳性が成長していったかどうか,最初の段階で児童本人が評価できれば,その評価活動自体が次の学習につながっていく。}, pages = {1--13}, title = {評価との結びつきを考えた道徳ノートの活用について}, year = {2018}, yomi = {コチ, ヤスオ} }