@article{oai:hokuriku.repo.nii.ac.jp:00000583, author = {野村, 政明 and 石川 , 和宏 and 大本, まさのり and 大柳, 賀津夫 and 岡田, 守弘 and 杉山 , 朋美 and 岡本, 晃典 and 興村, 桂子 and 荒川, 由紀美 and 佐藤, 栄子 and 村山, 寛子 and 北山, 朱美 and 笹山, 潔 and 杉本, 智美 and 坪内, 清貴 and 浜野, 邦彦 and 後藤, 義之 and 久保, 杏奈 and 嶋田, 千穂}, issue = {47}, journal = {北陸大学紀要, Bulletin of Hokuriku University}, month = {Sep}, note = {The aim of this lesson program was for students to learn the clinical thinking skills required as a pharmacist by means of problem-based learning (PBL) using actual case studies of the typical diseases covered in clinical training at pharmacies or hospitals. In this manuscript, we present the results of a student questionnaire survey on the degree to which the program objectives were achieved and on the specific contents of the program., 4年次生を対象に、実務実習において標準的に携わることが求められる疾患「代表的な8疾患」について、実際の症例を用いての「問題解決型学習:problem-based learning(PBL)」を実施し、薬剤師としての臨床的思考力を身につける授業を展開した。今回、本授業プログラムの授業内容及び方法の検証と今後の授業プログラムの改善のために、授業の到達目標の達成度確認と授業改善のためのアンケートを実施したので、考察を加えて報告する。}, pages = {1--10}, title = {薬学部4 年次生に対するPBL(問題基盤型学習)のアンケートによる自己評価と課題}, year = {2019}, yomi = {ノムラ, マサアキ and イシカワ, カズヒロ and オオモト, マサノリ and オオヤナギ, カズオ and オカダ, モリヒロ and スギヤマ, トモミ and オカモト, コウスケ and オキムラ, ケイコ and アラカワ, ユキミ and サトウ, エイコ and ムラヤマ, ヒロコ and キタヤマ, アケミ and ササヤマ, キヨシ and スギモト, トモミ and ツボウチ, キヨタカ and ハマノ, クニヒコ and ゴトウ, ヨシユキ and クボ, アンナ and シマダ, チホ} }