@article{oai:hokuriku.repo.nii.ac.jp:00000648, author = {畑 , 友佳子 and 池田, ゆかり and 木藤, 聡一 and 佐藤, 友紀 and 中越, 元子 and Hata, Yukako and Ikeda , Yukari and KITOH , Soh-ichi and Sato, Yuki and Nakagoshi, Motoko}, issue = {51}, journal = {北陸大学紀要, Bulletin of Hokuriku University}, month = {Sep}, note = {We report for the writing program at “Basic seminar Ⅰand Ⅱ” in the lower grades of the faculty of pharmaceutical sciences at Hokuriku University. In this program, we thought it was important how the students could study with a feeling of growth. The learning goal of this program was to allow students at the time of graduation to learn independently and to utilize practically the skills they have learned to discover and solve problems. In addition, it aimed for the students to acquire the ability to write the reports based on the knowledge and skills with logical thinking, judgment, and expressiveness. In the program for the students enrolled in 2019, we were analyzed student questionnaires and evaluations of report by faculty members. Before this program started, there were many students who had poor writing skills in the faculty of pharmaceutical sciences. However, by taking this program, they abled to realize on their own the improvement and growth of their writing skills and visualize of learning outcomes. On the other hand, there still remains a problem that many students felt writing was so difficult. In the future, we need to overcome this problem., 本学薬学部低学年において、文章作成(ライティング)プログラムを実践した。このプログラムは、学修者である学生が、いかに成長実感を持って学修をすすめていくことができるかという点を重要視して構築されている。また、このプログラムの学修目標は、卒業時の学生が主体的に学び課題発見・解決に向けて身に付けたスキルを実践的に活用することである。加えて、論理的思考力、判断力、表現力をもって、知識・技能を基盤とした論証型レポートを書く能力を身に付けていることである。  今回、2019年度入学生に対して実践したプログラムの学生アンケートや教員によるレポート評価の解析から、学修成果を検証した。  本学薬学部生の多くは、文章作成に対して苦手意識を持っている。しかし、このプログラムを受講したことで、彼ら自身、ライティングスキルの向上と成長を実感し学修成果を可視化することができた。しかしながら、文章作成に対する苦手意識を払拭するには至っておらず、これは今後の課題である。}, pages = {17--35}, title = {薬学部低学年での文章作成(ライティング)プログラムの実践と学修成果-学生が成長を実感できる授業設計を目指して-}, year = {2021}, yomi = {ハタ, ユカコ and イケダ, ユカリ and キトウ, ソウイチ and サトウ, ユキ and ナカゴシ, モトコ} }