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  1. 北陸大学紀要
  2. 第55号

地域資源の可視化と価値評価実践 ―マーケティングと管理会計における無形資産の価値評価に関する レビューに基づいて―

https://hokuriku.repo.nii.ac.jp/records/2000060
https://hokuriku.repo.nii.ac.jp/records/2000060
bc86f180-aa27-4e33-98c4-32f8eb38b8a7
名前 / ファイル ライセンス アクション
econ07.pdf econ07.pdf (782 KB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2023-09-30
タイトル
タイトル 地域資源の可視化と価値評価実践 ―マーケティングと管理会計における無形資産の価値評価に関する レビューに基づいて―
言語 ja
言語
言語 jpn
キーワード
言語 ja
主題 無形資産
キーワード
言語 en
主題 価値評価研究
キーワード
言語 en
主題 intangible assets
キーワード
言語 en
主題 Valuation Studies
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
アクセス権
アクセス権 open access
アクセス権URI http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
その他(別言語等)のタイトル
その他のタイトル Visualizing Local Resources and Valuation Practices ―Based on a review of the Valuation of Intangible Assets in Marketing and Management Accounting―
言語 en
著者 髙山直

× 髙山直

ja 髙山直
北陸大学経済経営学部

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國枝陽輔

× 國枝陽輔

ja 國枝陽輔
同志社大学商学部

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瀨良兼司

× 瀨良兼司

ja 瀨良兼司
近畿大学経営学部

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吉田政之

× 吉田政之

ja 吉田政之
尾道市立大学経済情報学部

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抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 現在、働き方改革は、テレワークを用いた効率的な働き方を導入するための制度設計の問題だけでは対応しきれない段階にある。本稿では、地域の課題を解決する上で、新たに地域資源を可視化させていく企業実践に注目する意義を検討する。企業実践で可視化される地域資源は、その地域の利益に直接的に関係のある有形の資産や、地域の住民との関係性という無形の資産も含まれる。また、無形資産としての地域資源を捉え直すために、マーケティング研究や会計学の先行研究を参照する。商品それ自体にだけ価値を認める従来の研究では、商品を購買する消費者の経験を含めたより広範囲の資産を捉える視座が欠けていた。そのため、マーケティング研究においては、無形資産としての財を捉えるためのパラダイムシフトが必要であった。会計学においては、本来は客観的には数値化し得ない無形資産を数値化し管理の対象とすることに伴う文化・社会的影響を検討するための先行研究をレビューする。
言語 ja
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Currently, the reform of work styles is at a stage where it is not possible to address only the issue of designing systems to introduce efficient work styles using telework.
In this paper, we examine corporate practices that make new local resources visible as they solve local problems. The local resources visualized through corporate practice include tangible assets directly related to the interests of the region and intangible assets in the form of relationships with local residents. In order to recapture local resources as intangible assets, we refer to previous studies in marketing research and accounting. Conventional research, which recognizes value only in the product itself, lacks a perspective that captures a wider range of assets, including the experiences of consumers who purchase products. Therefore, a paradigm shift was needed in
marketing research to capture goods as intangible assets. In accounting studies, we review previous studies to examine the cultural and social implications of evaluating and subjecting to control intangible assets that cannot be objectively quantified in nature.
言語 en
書誌情報 ja : 北陸大学紀要
en : Bulletin of Hokuriku University

号 55, p. 155-163, 発行日 2023-09-30
出版者
出版者 北陸大学
言語 ja
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-3989
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Ver.1 2023-12-24 23:23:18.069788
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