WEKO3
アイテム
「社会に開かれた教育課程」の実現に向けて-子どもと大人を “ つなぐ ” という観点から-
https://doi.org/10.15066/00000556
https://doi.org/10.15066/00000556859244ca-ab45-4d57-86fd-c09f3a1140b2
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
kei1 (2.6 MB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2020-03-31 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 「社会に開かれた教育課程」の実現に向けて-子どもと大人を “ つなぐ ” という観点から- | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Toward the realization of a “curriculum open to society”—from the perspective of “connecting” children and adult - | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 社会性の育成 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 戦後日本型循環モデル | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 子育て・しつけ | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 個と個の繋がり | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | adult-child relationship | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | social power | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Parenting and discipline | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15066/00000556 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
板倉 , 栄一郎
× 板倉 , 栄一郎× Itakura , Eiichiro |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | As the title suggests, this paper has discussed the realization of an “educational course open to society”. he Japanese-style education system has been positively evaluated in Western Europe, but with an emphasis on the continuity of child-rearing discipline and school education with reference to the view that the system is facing a crisis and research results of brain science about. To that end, he recommended that the connection between children and adults as “individuals” should be emphasized, and that this should be practiced in educational settings. He also gained the ability to sense the feelings of others and argued that this is important for living in society |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 〔査読有り〕の原著論文 本稿は、現代の日本社会の構造モデルと日本人の志向性、そして日本型教育システムと社会性の育成を相互に考察した。次いで、自説を補強すべく、日本社会における子育て・しつけの伝統を考察した。考察の結果、「社会に開かれた教育課程」の実現に際して、「個」としての子どもと「個」としての大人を繋ぐことを教育現場で実践することに教育的意義があるという結論に達した。 |
|||||
書誌情報 |
北陸大学紀要 en : Bulletin of Hokuriku University 号 48, p. 17-28, 発行日 2020-03-31 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 北陸大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2186-3989 |