ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 北陸大学紀要
  2. 第52号

オンライン日本語教育での課題に対する学習者の意識調査 -社会につながる日本語教育の実践からの考察-

https://doi.org/10.15066/00000644
https://doi.org/10.15066/00000644
082eb497-da5d-451a-8e72-af1b8ee1d326
名前 / ファイル ライセンス アクション
koryu01.pdf koryu01 (895.2 kB)
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2022-03-31
タイトル
タイトル オンライン日本語教育での課題に対する学習者の意識調査 -社会につながる日本語教育の実践からの考察-
タイトル
タイトル A survey of learners’ awareness of tasks in online Japanese language education
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会につながる日本語教育
キーワード
主題Scheme Other
主題 オンライン授業
キーワード
主題Scheme Other
主題 未入国留学生
キーワード
主題Scheme Other
主題 課題に対する意識
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Connection to Society
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Online Japanese language education
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 International students who have not entered Japan
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 Learners’ awareness of tasks
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15066/00000644
ID登録タイプ JaLC
著者 横田 , 隆志

× 横田 , 隆志

WEKO 523
CiNii ID 9000250758048

横田 , 隆志

ja-Kana ヨコタ, タカシ

Search repository
Yokota, Takashi

× Yokota, Takashi

WEKO 524
CiNii ID :9000250758048

en Yokota, Takashi

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 In this survey, I was able to clarify from the questionnaire survey what level of
awareness students had when working on tasks in classroom activities.
Due to the coronavirus, I conducted activities to enable learners to interact with
people outside the classroom and connect online with society in Japan including
international students who cannot enter Japan. However, I began to wonder if
classroom activities that seemed to be connected to society might not actually be
connected to society. Learners interact with people outside the classroom, but is there
a sense of "relationship with society"? Although classes were connected outside of the
classroom, I was wondering if the learners were conducting classroom activities with
the aim of "connecting to society." Online Japanese language education is also
connected to society, but learners are mainly interacting with teachers, and are they
aware that they are involved in society?
I was able to clarify from the questionnaire survey the level of awareness we were
working on regarding issues in the classroom activities. As a result, it became clear
that the learner's consciousness was inside the classroom. Although it seems that they
were trying to get involved outside the classroom, the main purpose was to receive
credits and improve their Japanese proficiency, and many learners did not have much
awareness of "connecting with society."
内容記述
内容記述タイプ Other
内容記述 本調査では、教室活動での課題についてどのような意識を持ちながら取り組んでいたのかをアンケート調査から明らかにした。
 コロナウイルスにより、来日できない留学生に対してオンラインで学習者が教室外の人々と関り、社会とのつながりを持つことができるような活動を行った。しかし、社会とは一見つながっているような教室活動は実際の社会にはつながっていないのではないだろうかと考えはじめた。学習者は教室外の人々との交流はあるが、そこに「社会と関わる」という意識はあるのだろうか。教室外とつながってはいるが、学習者が「社会につながること」を目的としながら教室活動を行っているのかについて疑問を感じた。オンラインでの日本語教育でも社会につながっているが、学習者は教師とのやり取りが中心になっており、学習者に社会と関っているという意識はあるのだろうか。
 そこで、本調査では、教室活動での課題についてどのような意識を持ちながら取り組んでいたのかをアンケート調査から明らかにした。その結果、学習者の意識は教室内だったことが明らかになった。教室外と関ろうとしていた様子はうかがえるものの、それは単位をもらうことや日本語能力の向上が主な目的であり、「社会とつながる」という意識はあまりない学習者が多かった。
書誌情報 北陸大学紀要
en : Bulletin of Hokuriku University

号 52, p. 259-276, 発行日 2022-03-31
出版者
出版者 北陸大学
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 2186-3989
情報源
関連名称 〔査読有りの原著論文〕
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-19 08:31:23.696923
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3