WEKO3
アイテム
コロナ禍におけるストレスと ネガティブ経験に見出す肯定的意味が ストレス経験からの成長にあたえる影響
https://doi.org/10.15066/00000610
https://doi.org/10.15066/00000610344af4af-74cd-4b03-ba67-9d89b0259f7d
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
com05 (836.1 kB)
|
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-09-29 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | コロナ禍におけるストレスと ネガティブ経験に見出す肯定的意味が ストレス経験からの成長にあたえる影響 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | The Influence of Stress in the Spread of COVID-19 and Positive Meaning Derived from Negative Past Experience on University Students’ Personal Growth | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | ストレス経験からの成長 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Benefit Finding | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Covid-19 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 大学生 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Growing from stressful experience | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Benefit finding | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | COVID-19 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | University students | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15066/00000610 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
仲嶺 , 実甫子
× 仲嶺 , 実甫子× Nakamine, Mihoko |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | Since last year, there have been stressful situations such as changes in life and fear of the COVID-19 infection. Excessive stress can cause negative psychological states. However, reevaluation of stressful experiences can lead to personal growth. Benefitfinding is a meaning focused form of cognitive coping with negative, stressful events. In this study, we examined the effects of psychological stress of fearing COVID-19 and benefit-finding on personal growth from experienced stress. A total of 270 undergraduate students participated in this study. The results showed that regardless of the level of stress, the groups with higher scores in the benefit-finding categories of "acceptance and self-growth", "deepening of interpersonal relationships and awareness of warmth toward others", "awareness of the purpose of life", and "deepening of family relationships" showed higher growth from the stress experience. The group with the highest score in the "acquisition of new perspectives" category showed higher growth from the stressful experience, regardless of whether the stress level related to the fear of COVID-19 was high or low. However, the group with a high stress level had higher scores for growth from the stressful experience than the group with a low stress le vel. Benefit-finding in stressful situations indicated that it was possible to obtain growth from the stressful experience. Psychological interventions using cognitive reappraisal that modulates the experiences of college students under the stressful conditions of the COVID-19 may lead to personal growth. |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究の目的は,コロナ禍におけるストレス経験の再評価がストレス経験を通しての自己成長にあたえる影響について検討することであった。本研究の結果,新視点の取得の得点の低いものは,コロナ禍のストレスの高い場合において,他者の受容が高い結果となった。また,コロナ禍のストレスが高い場合においても,低い場合においても,新視点の取得の得点の高い者は低い者よりも自己成長の得点が高いことが示された。この結果は,自己成長合計得点,その下位尺度得点である他者の受容,自己への信頼を従属変数とした際も同様であった。 | |||||
書誌情報 |
北陸大学紀要 en : Bulletin of Hokuriku University 号 51, p. 125-133, 発行日 2021-09-30 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 北陸大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2186-3989 | |||||
権利 | ||||||
権利情報 | 〔査読有り〕の研究ノート |