WEKO3
アイテム
补语分类及在对外汉语教学中的应用 ―以日本本土汉语教材为例
https://doi.org/10.15066/00000615
https://doi.org/10.15066/00000615d38b1a9f-dba7-45c4-b4fa-150e4dba4d9e
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
---|---|---|
![]() |
|
Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
---|---|---|---|---|---|---|
公開日 | 2021-09-30 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 补语分类及在对外汉语教学中的应用 ―以日本本土汉语教材为例 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Classification of Complements and their Application in Chinese Language Lessons: With Japanese Chinese Textbooks as an Example | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | zho | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 中国語補語分類 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 対外漢語教学 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 日本人向け中国語教材 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Complement classification | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | teaching Chinese as a foreign language | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | Japanese Chinese textbooks | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
ID登録 | ||||||
ID登録 | 10.15066/00000615 | |||||
ID登録タイプ | JaLC | |||||
著者 |
茂野, 瑠美
× 茂野, 瑠美× 厲 , 堅× Shigeno, Rumi× Li, Jian |
|||||
抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | In Modern Chinese complements are used very frequently in daily life, and they are an indispensable key content in teaching Chinese as a foreign language. In addition, there are many types of complements, and they often appear independently according to the degree of difficulty in textbook compilation or curriculum setting. From the perspective of learners, different textbooks have different classifications and names given to complements, and there seems to be an ambiguous logical relationship between various complements, so it is difficult for learners to organize and master them by themselves. The overall framework of the complement creates a lot of obstacles to the correct use of the complement. Many researchers have conducted ontological research and applied research on modern Chinese complements. However, there are not many researches on the teaching of complements for Japanese learners. This article takes the Japanese native Chinese textbooks adopted by Hokuriku University in Japan in 2020 as an example to analyze the classification of Chinese complements, and put forward some suggestions for the teaching of Chinese complements in Japan and as a foreign language. |
|||||
内容記述 | ||||||
内容記述タイプ | Other | |||||
内容記述 | 本研究は、日本人学生及び中国語教師の補語文法に関する理解を助けるための方法を模索することを目的として実施したものである。2020年度に北陸大学にて採用された6冊の日本人向け中国語教材を研究対とし、補語の分類や解説順序について分析を行った。分析結果から、補語の名称、分類方法、解説範囲の3点において学習の難易度を増加させる原因があると考察される。この結果から、補語名称の統一、補語全体のまとめの追加、補語の分類表の作成という3つの解決方法を提示した。 | |||||
書誌情報 |
北陸大学紀要 en : Bulletin of Hokuriku University 号 51, p. 189-197, 発行日 2021-09-30 |
|||||
出版者 | ||||||
出版者 | 北陸大学 | |||||
ISSN | ||||||
収録物識別子タイプ | ISSN | |||||
収録物識別子 | 2186-3989 |